In de cockpit bleek de ruimte toch te beperkt en werd besloten alle raamstijlen te verwijderen en het dak een nieuwe positie te geven. |
|
|
De zaag en het breekijzer moesten eraan te pas komen. |
|
|
Met grof geweld werden de wanden en stijlen gesloopt. |
|
|
Als eerste werd snel de nieuwe rechter raamstijl geplaatst,
waarna de tweede al snel volgde. |
|
|
|
Nu werd er meer van de orginele cockpitwand verwijderd om het cockpitdak
een zodanige plaats te geven dat de binnenruimte groter werd. |
|
|
|
Meten is weten en dat was een continue proces om de juiste maat van alle
panelen te bepalen. |
De nieuwe rechter beplating wordt geplaatst middels popnagels en lijmen. |
|
|
|
|
|
Het oude "main instrument panel" is nog aanwezig om een beeld te houden
hoe de toekomst eruit gaat zien. |
|
|
De sloop van de linkerzijde is nu een feit en zal identiek worden aan de rechterzijde. |
|
|
|
|
|
|
Ook hier komen de hamer en de beitel weer goed van pas. |
|
|
Jammer van de cockpit , alles wordt verwijderd en het lijkt er niet meer op. |
|
|
Aan de linkerzijde is nu de stalen strip zichtbaar welke het dak nu op zijn nieuwe hoogte moet houden. |
|
|
De oude neusstijl is nog zichtbaar maar wordt hierna gesloopt. |
De linker raamstijl is een feit en is goed verlijmd met het onder en bovendeel. |
|
|
De slijptol maakt overuren om alle overtollige delen weg te slijpen. |
|
|
Het eerste beeld waarbij u weer een indruk krijgt van een cockpit. |
|
|
De nieuwe neustijl wordt uitgemeten. |
Een stalen strip wordt pasgemaakt in de twee houten delen van de middenstijl.
Deze strip moet het dak versterken. |
|
|
|
|
|
|
Na de definitieve montage van de middenstijl wordt de neus rondom de stijl
in vorm gebracht.
Een kartonnen mal is een goede oplossing om de metalen kap over de stijl te fabriceren. |
|
|
Aan de nieuwe middenstijl zijn inmiddels nieuwe boven raamstijlen aangebracht en
wordt de middenstijl voorbereidt op de afwerking. |
|
|
|
|
Het dak moest worden verlengd en middels smalle aluminiumstrips werd de vorm vastgelegd.
Purschuim bleek een goede oplossing om de ruimte op te vullen. |
|
|
Het purschuim werd afgesneden op de juiste maat en vorm. |
|
|
Middels 2 componenten-glasvezel plamuur werd de nieuwe vorm definitief. |
|
|
|
|
Vele lagen werden aangebracht en daarna met 2 componenten plamuur afgewerkt. |
|
|
De laatste foto van de tekst Jetstream werd gemaakt en hierna werden de tekst en de
oude verflagen weggeslepen. |
Vele dagen van plamuren volgde. |
|
|
|
|
|
|
|
|
De rand van de neuskoepel werd ontdaan van het afsluitrubber en van de scherpe delen. |
Ook de pitotbuis , die was beschadigd, werd verwijderd en de beplating uitgedeukt en
geplamuurd. |
|
|
De cockpit diende steeds als opslagplaats van allerlei gereedschap. |
Delen van de neus werden weggeslepen om een vlakke voorzijde te krijgen. |
|
|
Om de linker en rechter raamstijlen netjes af te werken wordt gekozen voor
een polyester afwerking. |
Een kleiner busje polyester hadden we niet in voorraad. |
|
|
Het is snel werken, maar het resultaat mag er zijn. |
|
|
|
|
Het schuren van de cockpit gaat door en levert een leuk plaatje op. |
|
|
Aan het plamuren komt geen einde. |
|
|
De linker pitotbuis is nog intakt en zal niet worden verwijderd. |
|
|
Alle naden zijn geplamuurd. |
Buiten gaat het schuren door. |
|
|
|
|
Een deel van het dak werd weggeslepen om de juiste vorm te verkrijgen. |
De nieuwe raamlijsten werden voorzien van een gelijmde aluminium strip. |
|
|
|
|
Wederom kwam het glasplamuur om de hoek kijken. |
De eerste grote stap is klaar en de cockpit heeft een nieuw uiterlijk. |
|
|
Hier starten wij met het aflakken van de raamstijlen en de buitenzijde van de cockpit. |
|
|
De cockpit is helemaal geplamuurd met 2-componenten plamuur en volledig geschuurd. |
|
|
Na het ontvetten en reinigen tegen siliconenvorming wordt begonnen met de alumiumprimer.
De primer bestaat ook uit 2-componenten. |
|
|
|
|
Na het drogen van de primer wordt de basiskleur aangebracht. |
|
|
|
|
Omdat Martinair met de A320 in Nederland heeft gevlogen hebben wij besloten de cockpit een Martinair-look te geven. |
|
|